أحمد حلمي يتحدث عن تفاصيل لقائه الأول مع الفنان أحمد زكي (فيديو)

  • تاريخ النشر: الأحد، 19 نوفمبر 2023
أحمد حلمي يتحدث عن تفاصيل لقائه الأول مع الفنان أحمد زكي (فيديو)

حل الفنان أحمد حلمي ضيفًا في برنامج "سولد أوت" من تقديم الإعلامي محمود سعد والمذاع على قناة CBC ومنصة واتش إت الإلكترونية، وتحدث في الجزء الثاني من الحلقة عن تفاصيل لقائه الأول مع الفنان الراحل أحمد زكي.

وقال حلمي إنه شاهد الفنان أحمد زكي في مهرجان الإسكندرية، وكان وقتها يعمل مساعد مخرج في أحد البرامج، وقال: "أول مرة شوف أحمد زكي كنت مساعد مخرج في برنامج وكنا رايحين نغطي مهرجان الإسكندرية ونزلت أشوف أحمد زكي علشان نصور معاه".

وأضاف: "لقيت الفنان أحمد زكي موجود بالفعل يجلس منفردا على إحدى الطاولات وأمامه فنجان قهوة ويرتدي نظارة سوداء تخفي عينيه بالكامل.. سلمت عليه وقالي أقعد وعرفته بنفسي وقعدت، ثم ساد الصمت".

وتابع حديثه قائلًا: "سألته هو المشهد اللي حضرتك فيه شديت شعرة من الشنب في فيلم زوجة رجل مهم، ده كان موجود في السيناريو ولا حضرتك اللي عملته؟.. رد عليا وقالي (لا مكانش موجود وأنا اللي عملته)، ثم ساد الصمت مرة أخرى".

وأضاف: "سألته تاني هو المشهد بتاع فيلم ضد الحكومة لما المنتصر بالله صحاك من النوم، وقمت تفيت جنبك ده كان موجود في السيناريو ولا حضرتك اللي عملت التفة دي، رد قالي (لا أنا اللي عملت التفة دي مكانتش مكتوبة".

وختم كلامه قائلًا: "سألته سؤال تالت وقلت له هو حضرتك في فيلم استاكوزا مع رغدة وحسين الإمام لما قالك لو اديتك مليون جنيه هتعمل بيهم إيه، وحضرتك قولت هحجج أمي وهبني مصنع إزاز لأبويا، ده كان موجود في السيناريو ولا حضرتك اللي قولته من نفسك، فرد (لا كان مكتوب بس أنا عملته بطريقتي)".


أحمد حلمي يروي تفاصيل مقابلته لعادل إمام

وفي البرنامج روى أيضا تفاصيل أول لقاء له مع الفنانعادل إمام، وقال: "أول مرة شوفت عادل إمام كان في العرض الخاص لفيلم "لية خلتني أحبك" وأنا كنت مشارك بدور في الفيلم وأحمد عبد العزيز مدير التصوير بالفيلم هو ابن أخت عادل إمام وأنا مكنتش اعرف إن عادل إمام حاضر ولما العرض خلص اتفاجأت بيه وطبطب على وشي وقالي أنت شاطر أوي".

كما كشف الفنان أحمد حلمي إن الفنان الراحل محمود عبد العزيز كان جاره ف يالمهندسين، وكشف أنه كان يمتلك منحل للعسل ويعطيه عسل دائمًا.

يُذكر أن الفنان أحمد حلمي قد كشف عن تحضيره لفيلم جديد يتحدث عن عقد الطفولة، وقال: "بقالي فترة شغال على فيلم هبدأ تصويره في يناير وهو سيكولوجي عن عقد الطفولة ومشاكلها وباختصار بيتكلم عن إننا بنفتكر إننا أسوياء لكن عندنا مشاكل داخلية مش بنعرف نسلط الضوء عليها".

القيادي الآن على واتس آب! تابعونا لكل أخبار الأعمال والرياضة