آيتن عامر عن التمثيل في ظل الأحداث الجارية: لو مشتغلناش ممكن نتحبس

  • تاريخ النشر: الأربعاء، 22 نوفمبر 2023
آيتن عامر عن التمثيل في ظل الأحداث الجارية: لو مشتغلناش ممكن نتحبس

نشرت الفنانة آيتن عامر فيديو على حسابها الرسمي على إنستغرام علقت فيه على الانتقادات التي توجه للنجوم والفنانين بسبب مشاركتهم في أعمال فنية وتروجيهم لمسلسلاتهم وأعمالهم في ظروف الأحداث الجارية في فلسطين.

وفي الفيديو قالت آيتن عامر: "أتمنى إنكوا تستوعبوا اللي هقوله وتفهموها كويس، عايز أقول مش معنى إن إحنا بنعمل دعاية لشغلها إن إحنا ناسيين القضية الأساسية".

وأضافت: "أنا بقالي شهر ونص مش بعلن إلى على الكوارث اللي بتحصل هناك والأكونت بتاعي كان هيتقفل بسبب الحاجات اللي بنشرها طول الوقت".

وتابعت: "زي ما إحنا مؤمنين بالقضية وبنؤمن بيها وبندعما بكل ما  أوتينا من قوة بيصعب عليا أوي لما بلاقي حد من زملائي بيعلن عن شغله والناس بتهاجمه وتقوله أنت مش حاسس بالناس ومعندكش دم".

وأكدت الفنانة آيتن عامر أن الكل متأثر وحزين من ما يحدث في فلسطين، ولكن أكدت في نس الوقت أنها طبيعة عمل الفنان الترويج لعمله ضمن العقود التي وقع عليها.

وقالت: " دة شغلنا ودي طبيعة شغلنا والاعلان عن شغلنا من ضمن العقد فليه بتهاجمونا أننا بنعلن عن شغلنا أو أننا اصلا بنمارس شغلنا دة مش سبب منطقي".

وأضافت: "إحنا ممكن نهاجم حد متكلمش عن القضية اصلا ولو اني شايفة أن دي حرية شخصية بردة ومش معنى أننا بنعلن عن شغلنا أننا بنشغل الرأي العام عن القضية لأن نفس الأكونت اللي بيعلن عن شغله هو نفس الاكونت اللي بينشر الكوارث اللي بتحصل في فلسطين".

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ayten Amer (@aytenamer)

اقرأ أيضًا:  نقل أيتن عامر للمستشفى بعد تعرضها لوعكة صحية.. والفنانة: "أنا زهجت"

آيتن عامر: علي التزامات وممكن أتحبس لو مشتغلتش

وتسائلت الفنانة آيتن عامر عن سبب الموقف الحاد والهجوم الشرس على النجوم، وطالبت الجمهور بمحاولة تفهم الممثلين لأنهم مليتزمون بعقود، وقالت: "محدش هينفع حد ولا هيحس بحد، كفاية هجوم ومزايدات كل واحد فيه اللي مكفيه".

وأكدت آيتن عامر إنها إن لم تروج لأعمالها وتوصل عملها سيتم مقاضاتها وستسجن بسبب عدم الوفاء بالتزاماتها، وحينها لن ينفعها الجمهور الذي هاجمها بسبب استمرارها في العمل.

وقد علقت الفنانة آيتن عامر على الفيديو وقالت: "بلاش نزايد على بعض من فضلكوا، أنا بقالى شهر ونص مبنزلش حاجة على الأكونت غير لدعم القضية، وعندى فيلم فى السينما نزلتله بوست لقيت هجوم مش طبيعي، من فضلكوا افهموا إن دا شغلنا زى ما كلكوا بتمارسوا شغلكوا عادى وبلاش نزايد على بعض من فضلكوا".

القيادي الآن على واتس آب! تابعونا لكل أخبار الأعمال والرياضة