مفيش ستر.. حوار جروبات البنات يتصدر تويتر إليك القصة الكاملة

  • تاريخ النشر: السبت، 17 فبراير 2024
مفيش ستر.. حوار جروبات البنات يتصدر تويتر إليك القصة الكاملة

أثير في الساعات الماضية، جدل على مواقع التواصل الاجتماعي ومحركات البحث، بعد انتشار محادثات بين الشباب والفتيات من على تطبيق الواتس آب، للكشف عن الخيانة بين المرتبطين والأزواج.

تصدرت الكلمات البحثية "جروبات البنات وصور البنات، وحوار جروبات البنات"خلال الساعات الماضية التريند خاص على موقع X  توتير سابقاً، خاصة مع تسأل العديد من النشطاء حول تلك الجروبات وكان سؤالهم" هو إيه حوار جروبات البنات؟".

حوار الجروبات

وكشف عدد من نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي أن في الآونة الأخيرة انتشر على تطبيق الواتس آب جروبات للفتيات للكشف عن الفضائح والخيانات من خلال إرسال صورة لشخص للمعرفة إذا كان يخونها أو لا، الأمر الذي أثار حفيظة عدد من الشباب ليقوموا بالرد بإنشاء جروب آخر لهم لنشر صور الفتيات والسؤال أيضاً إذا كان أحدهم يتعرف عليها.

مفيش ستر.. حوار جروبات البنات يتصدر تويتر إليك القصة الكاملة

وفي أحد تلك الجروبات المنتشرة على الواتس أب، كتب الأدمن المسؤول عبارة لوصف الجروب "اللي ساتره ربه ميفضحوش عبده بس احنا بنفضح عادي، نزلي صورة حبيبك نزلي صورة حبيبك، واللي تعرفه تقول، وربنا يقدرنا على فعل الخير، ".

فيما كتب جروب آخر: "الستر واجب، وهنا مفيش ستر، افضحوا الناس لوجه الله، كل واحدة تبعت صورة للشخص اللي مرتبطة بيه، والأدمن هينزلها في الجروب، ولو حد عارف الشخص يعمل ليك".

مفيش ستر.. حوار جروبات البنات يتصدر تويتر إليك القصة الكاملة

ومع انتشار صور الفتيات وشباب على مواقع السوشيال ميديا، هاجم العديد من نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي ما يحدث، وجاءت أبرز تعليقاتهم كالآتي:

فقال أحدهم: "حوار الجروبات اللي الكل بيتكلم عنه دلوقتي ده مثال صغير على ايه اللي ممكن يطلع من قعر الوساخة والجهل اللي وصلناله، أجيال كاملة من الجنسين كبرت لا تعرف دين ولا أخلاق ولا غيرة ولا أي حد من حدود الدين والدنيا فدي كانت النتيجة..مجرد كائنات هائمة في الأرض كده بلا أي عقل".

فيما قال آخر: "بالنسبة لحوار الجروبات وصور البنات سبق ونبهنا ان صور البنات خطر أنها تنشرها علي العام مستغربين ليه أنها بترسلها للشباب الموضوع بقي صعب أوي".

مفيش ستر.. حوار جروبات البنات يتصدر تويتر إليك القصة الكاملة

جروب البنات

فيما طالب آخرون من النشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، بضرورة غلق تلك الجروبات التي تهدف لتشويه الفتيات ونشر صورهم.

فيقول أحدهم: "ما اسموش تريند ! اسمه وكنا نخوضُ مع الخائضين"، فيما يقول آخر : "المثير للضحك في حوار الجروبات ده ان أول ما البنات عملوه كله قعد يهزر والولاد هتتفضح والضحك الذيذ ده لكن أول ما الولاد عملوا نفس الموضوع اللي هو كان مجرد رد فعل الدنيا قامت مقعدتش".

فيما قالت فتاة على تويتر تنتقد جروبات البنات قائلة: "حوار الجروبات المنتشر ده قلة دين وقلة أدب تخيلي واحد بياخد صورتك وبينزلها ف جروب وسط ولاد وبيحفلوا عليكي وتخيل واحدة ما تربتش تاخد صورك وتنزلها ف جروبات عشان تعرف بتكلم غيرها ولا لا ها خلصتو تريقه ع بعض وفضايح؟ المهم حابه اقولك انت وهي انكوا مشفتوش بربع جنيه تربية".

فيما أضافت فتاة أخرى: "حوار الجروبات دا حصل عندنا فالبلد بنوته عملت الجروب وإضافة عليه 300 بنت ونزلوا صوراً للولد وفضلوا واللى تقول أمان واللي تشتم وتغلط وكلام كتيرمؤكءءم وف الآخر واحدة من البنات دي اخدت اسكرينات للكلام دا وبعتتها لواحد ومن واحد لواحد البلد كلها اتقلبت والولاد عايزين يعملوا محاضر باللي حصل".

القيادي الآن على واتس آب! تابعونا لكل أخبار الأعمال والرياضة