"بعد 5 سنوات من الصراع مع المرض".. وفاة شريف شاكر تتصدر "التريند"

خاض شريف شاكر صراع لمدة 5 سنوات مع السرطان

  • تاريخ النشر: السبت، 11 نوفمبر 2023
"بعد 5 سنوات من الصراع مع المرض".. وفاة شريف شاكر تتصدر "التريند"

تصدر اسم الفنان الشاب شريف شاكر محركات البحث ومواقع التواصل الاجتماعي، بعد إعلان خبر وفاته بعد صراع لسنوات مع سرطان الدم "اللوكيميا" لمدة 5 سنوات.

وكان المطرب علي الألفي صديق شريف شاكر هو الذي أعلن خبر الوفاة، وكتب على صفحته الرسمية: "إنا لله وإنا إليه راجعون..شريف دلوقت تعافي .. راح لرب العالمين الرحمن الرحيم.. راح عشان ينول جزاء صبره واحتماله للمرض الشرس وجزاء مساعدته للناس ودعمهم بكلامه وحكايته .. شريف مابقاش مريض ولا محارب سرطان تاني .. مع السلامة يا صاحبي يا جميل".

صراع شريف شاكر مع السرطان

كان الفنان الراحل شريف شاكر أعلن لجمهوره خبر إصابته بمرض السرطان بعد 4 شهور من الإصابة، كتب على صفحته الرسمية على موقع تبادل الصور والفيديوهات "الإنستغرام" في فبراير عام 2019: "اليوم الأول في الشهر الرابع بدأ بخبر ماكُنتش أتمناه بس لعله خير، ربنا كرمني بالاختيار الأصعب في العلاج".

وتابع شريف شاكر: "للأسف نتائج التوافق الچيني كلها سلبية ودا معناه إني مش هاعمل عملية زراعة النخاع اللي من خلالها كان هيبقى فيه احتمالية أكبر بكتير إن السرطان مايرجعليش تاني لما أخِف منه".

وأوضح: "وبقي الإختيار الوحيد اللي قدامي دلوقتي إني أكمل فالكيماوي شهور تانية لحد ما نسبة السرطان تقل خالص وبعدها أنا ونصيبي لان احتمالية رجوع النوع دا من السرطان كبيرة جدا، أكيد ربنا عالم وكاتب الأحسن ليا، اللهم أعِنّي على مرضى وأتِم شفائي على خير".

وفي لقاء لها في بودكاست كان شريف شاكر تحدث عن معاناته مع مرض السرطان، قائلا: "موت أكثر من 10 مرات، موت بمعنى موت، مش موت اللي هو تعبت، دخلت 55 يوم الكبسولة، وأنا بزرع النخاع، كل يوم في الـ55 مختلفاً عن اليوم التاني بمرض وأعراض جانبية وتعب، ومع نفسي، لا زيارة، اللي عايز يشوفني بيشوفني بالكاميرا، وأنا مابشوفش أنه شايفني عشان ماينفعش أشوف حد، 55 يوم جوا كبسولة معزول عن كل حاجة، عن الأكل و27 يوماً بشرب محاليل".

وكان شريف شاكر يحرص على مشاركة جمهوره تطورات حالته الصحية، وفي العام الماضي 2022 أعلن عن تحسن حالته الصحية وعودته لممارسة الرياضة وحتى إنه أصدر أغنية جديدة بعنوان "سيرتك جميلة".

ولكن فجأة في يوليو من العام الجاري 2023، عاد السرطان لشريف شاكر وأعلن للجمهور عن عودته مرحلة أخرى لرحلة العلاج بالكيماوي بعد إصابته بجلطة في ساقة كشفت عن وجود ورم خبيث.

والأسبوع الماضي نشر شريف شاكر صورة له من على فراش المرض على حسابه الرسمي على موقع "الإنستغرام"، وعلق: "طول ما شمس الدنيا طالعة .. بنورها جايبة أمل كبير،٣٠ يوم عناية مركزة، اللهم أشفني واشف كل مريض يتألم وانصر يارب أهل فلسطين، هرجع أقوى بكرم الله ولطفه".

القيادي الآن على واتس آب! تابعونا لكل أخبار الأعمال والرياضة