حسن شاكوش: لو قعدت في البيت 60 أسرة مش هيلاقوا يأكلوا

أعلن حسن شاكوش عودته للغناء مرة أخرى بعد التوقف الفترة الماضية

  • تاريخ النشر: الثلاثاء، 21 نوفمبر 2023
حسن شاكوش: لو قعدت في البيت 60 أسرة مش هيلاقوا يأكلوا

أعلن مؤدي المهرجانات حسن شاكوش، عن استئناف نشاطه الفني بعد توقف طوال الفترة الماضية بسبب الأحداث في فلسطين.

وقال حسن شاكوش في مقطع بث مباشر نشره على صفحته الرسمية على موقع تبادل الصور والفيديوهات "الإنستغرام":، :"الفترة اللي فاتت كنت موقف الشغل أزيد من شهرين ونص، وكنت منزل شغل وعندي تصوير حاجات كثيرة، ولما حصل موضوع فلسطين قلنا ميصحش إخواتنا في فلسطين يموتوا وإحنا ننزل أغاني، ولقينا الموضوع طول للأسوأ".

وتابع مؤدي المهرجانات: "النهاردة نزلت أجزاء من أغنية صحاب ملاعين، توزيع أخويا وحبيبي العالمي إسلام ساسو، وكلمات حسام، وانتظروا أغنية هتعجبكم جدا، شكل وداع يا دنيا وداع، وشمس المجرة".

وأضاف حسن شاكوش:"في شغل كتير جدا، أنا سجلت عند إسلام ساسو وغيره 35 أو 40 أغنية، وأخواتنا في فلسطين الحزن في القلب وقلبنا معاهم، والواحد عمل على قد ما يقدر، وغصب عني أنا ملتزم بعقود وشغل".

وبرر حسن شاكوش عودته للغناء قائلا: "ورايا التزامات، ومعايا أخواتي وأهلي حوالي 5 أو 6 بيوت وفرقتي حوالي 40 فرداً واللي شغالين معايا حوالي 7 أشخاص، ولو أنا قعدت في البيت الـ 50 أو 60 بيت دول مش هيلاقوا يأكلوا ومتعلقين بعد ربنا بيا أنا".

وتحدث حسن شاكوش عن تقديمه للمهرجانات وقال: "أنا مميز في الحتة ديه وأنا لما بغني بحب أني أكون متفاعلاً مع الجمهور بتاعي وفيه ناس من الجمهور بيحبوا رقصي، والواحد مش بيلبس بدلة رقص ويطلع يغني".

وتابع: "وربنا يخليلنا الناس اللي في ضهرنا ويحبونا واللي بيكرهنا بيقولنا ربنا يهديكم ويصلح حالكم لأننا وصلنا لمرحلة إن 95% مننا أننا بنكره الخير لأي حد ناجح حتى لو راجل بتاع ورنيش هنلاقي ليه أعدا".

الأحداث في غزة

جدير بالذكر أنه منذ بدء الأحداث في غزة واختلف رد فعل نجوم الغناء والفن في التفاعل مع الأحداث، ففي الوقت الذي رأى فيه البعض ضرورة التوقف عن تقديم الحفلات الغنائية ومن هؤلاء النجم حسين الجسمي، والفنانة روبي والفنان أحمد سعد.

اتجه البعض الآخر لإحياء الحفلات الغنائية مع التبرع بجزء من إيراد الحفل لصالح إعمار غزة وإغاثة الشعب الفلسطيني، ومن هؤلاء النجوم الذي أعلنوا التبرع من أرباح حفلاتهم مطرب الراب ويجز والنجم محمد رمضان.

وبعد توقف عن إحياء الحفلات الغنائية منذ السابع من أكتوبر الماضي، أعلن النجم عمرو دياب العودة وأحيا حفلا يوم الجمعة الماضية في مدينة دبي، وتبرع بجزء من إيراد الحفل لصالح أهالي غزة. وكان قد سبق وأعلن عمرو دياب بتبرعه بمبلغ 5 ملايين جنيه من أجل إغاثة الشعب الفلسطيني.

القيادي الآن على واتس آب! تابعونا لكل أخبار الأعمال والرياضة