من على فراش المرض.. نجوى فؤاد: محدش بيسأل عني

صدمت الإعلامية سهير جودة، جمهور الفنانة الاستعراضية نجوى فؤاد، في أحدث ظهور لها

  • تاريخ النشر: السبت، 16 مارس 2024
من على فراش المرض.. نجوى فؤاد: محدش بيسأل عني

صدمت الإعلامية سهير جودة، جمهور الفنانة الاستعراضية نجوى فؤاد، في أحدث ظهور لها.

وظهرت الفنان الاستعراضية نجوى فؤاد على فرش المرض بمنزلها، وأوضحت أنها لا تستطيع الحركة، وشكت من إهمال زملائها في الوسط الفني في رسالة مؤثرة.

نجوى فؤاد تكشف تفاصيل مرضها

وكشفت الفنانة نجوى فؤاد أسباب مرضها قالت إنها لديها مشكلة في الفقرة القطنية وثلاث فقرات بالعمود الفقري، وأنها علاجها هو التردد الحراري مع الأدوية، بعد إجرائها عملية منظار وأن هناك عملية أخرى ستخضع لها بعد 3 أشهر، لأن فقرات ظهرها أثرت على عصب قدميها.

وعن من يسأل عنها قالت: "الفنانة نبيلة عبيد ربنا يديها الصحة وصفية العمري، ومحدش من الفنانين تاني بيسأل ولا النقيب بتاعنا سأل فيا من 6 شهور، أنا بتعذب، ملناش معاش علشان إحنا مش موظفين، لينا كارت دواء عليه خصم 20% فقط على الأدوية ومفيش حاجة تاني للفنان حاجة تقرف".

نجوى فؤاد: معاش الفنانين 600 جنيه

وتابعت قائلة: "الواحد ضيع عمره ببلاش قرار المعاش ليس في أيد نقيب الممثلين، دا قرار من وزارة الثقافة، سألت أشرف زكي قال لي أعتقد 600 جنيه في الشهر، قولت دا أنا بديهم للبواب، الرحمة من عند ربنا، ياريت يخدوا بالهم من الفنانين، الذين أدوا زمان وحدوا ملاليم الفنانين دلوقتي بياخدوا ملايين لازم ياخدوا بالهم ويساعدوا الناس الغلابة اللي مش قادرة نجيب علبة مضاد حيوي".

وأضافت نجوى فؤاد: "الفنانين يروحوا فين، فريد شوقي مات معندوش حاجة، ورشدي أباظة مات ومعندوش حاجة  خالص، ومديحة كامل جابت ماكينة خياطة واشتغلت عشان تعرف تعيش وتربي ابنها، وجالها جلطة في القلب وهي في سن صغيرة، المفروض كانت تطلع على المعاش، وكانت روحي الله يرحمها".

نجوى فؤاد: هند رستم الوحيدة اللي اتجوزت وكونت أسرة

كما تطرقت نجوي فؤاد في حديثها مع الإعلامية سهير جودة عن علاقتها لفنانين الزمن الجميل، وقالت: "ناهد شريف وهند رستم كانوا قريبين مني، وهند الوحيدة اللي كان عندها مخ سليم واتجوزت راجل محترم ودكتور كبير وعملت أسرة وقفلت على نفسها وكان ليها اتنين صحاب أنا واحدة منهم، وقبل ما تموت بـ6 ساعات طلبتني وملحقتش أقابلها".

وعن رحيل الفنانة دلال عبد العزيز، قالت نجوي فؤاد: "رحيلها كسرني، وسمير صبري كان عشرة عمري وأخ ليا، كان التوأم بتاعي وبيته كان جنب بيت بابا في إسكندرية".

وتابعت: "أنا مشتغلتش من قبل كورونا بـ3 أشهر، واللي زود ابتعادي عن العمل وفاة دلال عبدالعزيز وسمير صبري، دلال كانت قريبة مني جدًا، ولسة دنيا وإيمي بناتها بيسألوا عليا".

القيادي الآن على واتس آب! تابعونا لكل أخبار الأعمال والرياضة